ZESTAW MUZYCZNY ZM-7000
Historia zestawu muzycznego ZM-7000 sięga roku 1979, kiedy należący do Unitry Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Elektronicznego Sprzętu Powszechnego Użytku (OBRESPU) zaprezentował prototyp zestawu wieżowego składającego się z tunera, wzmacniacza, magnetofonu, korektora i programatora, który jednak nigdy nie wszedł do produkcji.
Natomiast historia następnego zestawu o takim samym oznaczeniu, który realnie zaistniał na rynku urządzeń audio w epoce PRL-u, rozpoczyna się w 1980 roku, kiedy Łódzkie Zakłady Radiowe UNITRA FONICA opracowały nową rodzinę wzmacniaczy obejmującą modele PW7010, PW7011,PW7020, a Zakłady Radiowe UNITRA DIORA zaprezentowały tuner AS 207 oraz jego wersje eksportowe z pasmem CCIR dopasowane stylistycznie do wzmacniaczy Foniki.
Taki zestaw składający się z tunera Diory i wzmacniacza Foniki eksportowano na rynek francuski pod markami Thomson, Brandt, Pathe Marconi, Continental Edison.
Natomiast produkcja seryjna AS 207 z pasmem OIRT na rynek krajowy nie została podjęta.
W tym czasie Zakłady Radiowe im. M.Kasprzaka (UNITRA ZRK ) ukończyly projekt magnetofonów M7010 i M7020 z systemem redukcji szumów Dolby. W połowie lat 80-tych pojawiły się wersje kryzysowe, czyli M7008, M7009 i M7011, bez wsadu dewizowego, z systemem redukcji szumów CNRS2.
Natomiast prototypowe M7012,M7013 z "miękką mechaniką" nie weszły w ogóle do produkcji seryjnej.
Kolejnym etapem rozwoju zestawu 7000 był rok 1986, kiedy ZRK wprowadziły bazujący na amplitunerze AT 9010 mocno spóźniony tuner T7010. Ten tuner zestawiony z magnetofonami ZRK serii 7000 i wzmacniaczami Foniki PW tworzył już kompletny, lecz mocno archaiczny ZM-7000, który był przeznaczony z oczywistych względów wyłącznie na rynek wewnętrzny.
O ile, jak już wcześniej zaznaczono, produkcja seryjna tunera Diory AS 207, nie została podjęta, to historia zatoczyła jednak koło, w czasach współczesnych tunery eksportowe Diory łączone są z elementami ZM-7000, czyli wzmacniaczami Foniki i magnetofonami ZRK, tworząc spójny stylistycznie zestaw wieżowy.